Outplacement en re-integratie voor werkgevers

Coaching draagt bij aan meer balans in je leven en vertrouwen op je keuzes

Outplacement

Onze samenleving is continu aan verandering onderhevig en uw organisatie kan hierin niet achterblijven. Wanneer uw organisatie aan deze verandering onderhevig is kijkt u natuurlijk ook of de kennis en competenties die uw medewerkers in huis hebben aansluiten bij de nieuwe organisatiedoelstellingen. 

Dit is niet altijd het geval en zowel voor de werknemer als voor u als werkgever is het verstandig hierover het gesprek aan te gaan. Uiteindelijk is het voor beide partijen onwenselijk in een situatie te zitten dat niet aansluit. Outplacement helpt om uw werknemers verder te helpen!

Wat MRK coaching voor u kan betekenen

Bent u als werkgever op zoek naar outplacementbegeleiding van een of meerdere werknemers dan bent u bij ons aan het juiste adres. Bij ons zijn uw werknemers in goede handen. Outplacement is een dienst om werknemers na ontslag te begeleiden naar een nieuwe baan dat aansluit bij hun wensen en mogelijkheden. Wanneer er sprake is van ontslag vanwege organisatieverandering of disfunctioneren dan is dat lastig voor mensen om te accepteren. Tijdens onze trajecten nemen wij daar te tijd voor, want na acceptatie is iemand weer in staat voorruit te kijken.  

Onze aanpak

Stap 1: Ontslagverwerking

De meeste mensen kunnen weer naar de toekomst kijken als zij bekomen zijn van de schrik en de situatie kunnen accepteren. Om die reden hebben wij aandacht voor deze fase en begeleiden wij dit proces.

Stap 2: Zelfanalyse

Soms is de stap naar ander werk eenvoudig wanneer een werknemers duidelijk heeft wat zijn mogelijkheden op de arbeidsmarkt zijn en welke kennis, kwaliteiten en competenties hij in huis heeft. Toch is dit niet altijd het geval en dan begeleiden wij de fase van zelfanalyse. Tijdens de fase staan de vragen, “Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik”, centraal.

Stap 3: Arbeidsmarktoriëntatie

Wanneer een werknemer helder heeft wat hij zou willen en kunnen is het van belang om de vraag centraal te stellen “Hoe kom ik daar?”. Tijdens deze fase gaan we op zoek naar vacatures en profielen die aansluiten bij de werknemer. 

Stap 4: Sollicitatie strategieën

In deze fase is er aandacht voor de wijze van solliciteren. de werknemer gaat aan de slag met een (vernieuwd) cv en het schrijven van een motivatiebrief. Hierbij krijgt hij tips die aansluiten bij de huidige maatstaven. Ook is er aandacht voor gesprekstechnieken tbv het sollicitatiegesprek, video cv, elevator pitch en profilering via sociale media zoals Linked-in. 

Stap 5: Jobhunting

Naast dat wij afspraken met de werknemer maken over het zoeken naar passende vacatures, gaan wij ook actief op zoek naar vacatures. Wij stellen de werknemer actief voor aan potentiële werkgevers. Daarnaast beschikken wij over een groot netwerk en zetten deze in ten behoeve van uw werknemer. 

Stap 6: Nazorg

In deze fase heeft uw werknemer mogelijk een nieuwe baan of is daar actief mee bezig. Wij nemen regelmatig contact op om te horen hoe het gaat en waarmee wij kunnen ondersteunen. Uw werknemer kan bij ons bijvoorbeeld ok terecht met vragen rondom arbeidsvoorwaarden, contract en proeftijd.

Re-integratie

Helaas komt het voor dat een medewerker uitvalt met klachten en arbeidsongeschikt wordt voor de eigen functie. Dan is het tijd voor een 2e-spoor re-integratietraject. 

Begeleiding naar een duurzame baan met focus op de mogelijkheden

Een 2e-spoor re-integratietraject helpt uw medewerker een duurzame baan te vinden dat past bij de belastbaarheid en mogelijkheden. Wanneer het oude werk  niet kan is dat lastig om te accepteren. de medewerkers is immers uitgevallen met klachten. Door te onderzoeken wat wel kan en hierop de focus te leggen opent dit nieuwe deuren en zorgt voor nieuw toekomstperspectief. 

Onze aanpak

Stap 1: Verwerking / acceptatie

In deze fase is er aandacht voor het verwerkingsproces. uw werknemer is immers ziek geworden en kan daardoor niet meer zijn eigen werk doen. Naast dat uw werknemer om moet gaan met zijn ziekte kan dit ook aanvoelen als verlies of falen. Om weer de stap voorruit te kunnen zetten is het van belang om dit te verwerken. Uw werknemer kan natuurlijk nog heel veel wel!

Stap 2: Zelfanalyse

De situatie van uw medewerker heeft ervoor gezorgd dat het huidige werk niet meer kan, maar wat dan wel? Tijdens deze fase gaat uw werknemer onderzoeken wie hij is, wat hij wil en wat hij kan. Vervolgens gaat hij aan de slag met het maken van een helder profiel over zichzelf gericht op zijn mogelijkheden. In dit profiel wordt er aandacht besteed aan competenties, kennis, kwaliteiten, werkwaarden en vaardigheden. 

Stap 3: Arbeidsmarktoriëntatie

Wanneer een werknemer helder heeft wat hij zou willen en kunnen is het van belang om de vraag centraal te stellen “Hoe kom ik daar?”. Tijdens deze fase gaan we kijken welke branches, organisatie en functies er passen. Vervolgens gaan we op zoek naar vacatures en profielen die aansluiten bij de werknemer. 

Stap 4: Sollicitatie strategieën

In deze fase is er aandacht voor de wijze van solliciteren. de werknemer gaat aan de slag met een (vernieuwd) cv en het schrijven van een motivatiebrief. Hierbij krijgt hij tips die aansluiten bij de huidige maatstaven. Ook is er aandacht voor gesprekstechnieken tbv het sollicitatiegesprek, video cv, elevator pitch en profilering via sociale media zoals Linked-in. 

Stap 5: Jobhunting

Naast dat wij afspraken met de werknemer maken over het zoeken naar passende vacatures, gaan wij ook actief op zoek naar vacatures. Wij stellen de werknemer actief voor aan potentiële werkgevers. Daarnaast beschikken wij over een groot netwerk en zetten deze in ten behoeve van uw werknemer. 

Stap 6: Nazorg

In deze fase heeft uw werknemer mogelijk een nieuwe baan of is daar actief mee bezig. Wij nemen regelmatig contact op om te horen hoe het gaat en waarmee wij kunnen ondersteunen. Uw werknemer kan bij ons bijvoorbeeld ok terecht met vragen rondom arbeidsvoorwaarden, contract en proeftijd. 

 

NOBCO coach

Als coach heb ik kwaliteit en betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan. Daarom heb ik mij verbonden aan de NOBCO. Als coach blijf ik mij ontwikkelen om EIA gecertificeerd te zijn. Het klachtenreglement NOBCO is van toepassing.

De coachingmonitor geeft inzicht in het coachingstraject. NOBCO heeft samen met gedragswetenschappers en coaches de onlinemonitor ontwikkeld. De coachingsmonitor geeft u inzicht in de kwaliteit, voortgang en rendement van de coaching.

Als coach werk ik volgens de Internationale Ethische Code | IEC. IEC biedt richtlijnen voor een professionele, transparante en uniforme werkwijze voor coaches. In de IEC is opgenomen hoe je als beroepscoach omgaat met thema’s als integriteit, professioneel en excellent handelen, contractering, (eigen) verantwoordelijkheid en vertrouwelijkheid.

×